Här har vi listat de vanligaste frågorna från våra kunder.

1. Hur lång tid tar det innan min leverans kommer?
Svar: Våra leveranser som körs av
DHL  eller Posten brukar vara kunden tillhanda inom 2-3 dagar från orderdatum. Observera att leveranstiden ibland kan bli något längre i samband med helgdagar och semester.

 

2. Jag valde att betala mot faktura men vill att ni levererar till en annan adress, går det?
Svar: Tyvärr kan vi inte det. Svea Fakturaservice (som sköter våra fakturor) tillåter oss endast att skicka till adressen där du/företaget är bokförd/bokfört.
Om du vill skicka till valfri adress ber vi dig därför använda antingen kortbetalning eller förskottsbetalning.

 

3. Hur går det till när man väljer att betala emot faktura?
Svar: 
Fakturaköp på www.barnparadiset.se hanteras av en extern aktör - Svea Fakturaservice
Det fungerar så här:
När du lagt dina varor i kundvagnen och går till kassan för att betala, måste du vid fakturaköp ange ditt personnummer. På grund av hög säkerhetsnivå och riskminimering av falskbeställningar ställer Svea vissa krav på fakturakunder;

  • Du måste vara minst 18 år
  • Din registrerad adress måste vara densamma som i folkbokföringen
  • Du får inte ha några betalningsanmärkningar eller inkassokrav hos Svea.

När du godkänts av Svea slutförs köpet och en faktura skapas. Fakturan är nu skapad, men inte aktiverad, dvs Svea har ännu ingen fodran på dig.
Först när vi skickar din order aktiveras fakturan och skickas till dig separat från Svea. Den kommer inte tillsammans med paketet. Förfallodatum är 10 dagar från den dag fakturan skickades.
Betalas inte fakturan inom 10 dagar skickas automatiskt en påminnelse ut. Betalas inte heller denna går ärendet vidare till inkasso.

Uppstår några frågor kring själva fakturan, som till exempel ogiltigt OCR-nummer, felaktiga datum eller att du inte vill kännas vid fakturan överhuvudtaget, är det enklast om du vänder dig direkt till Svea på följande e-postadress: fakturor@sveaekonomi.se  Är det något som rör din order, exempelvis  felaktigt belopp eller dylikt, kontaktar du oss. 

 

4. Kan jag ångra en beställning jag gjort hos er?
Svar:
Som konsument ger vi alltid en 14 dagars full ångerrätt som innebär att du oavsett anledning kan annullera en gjord beställning. Returen är godkänd först när vi kontrollerat varan. När du ska skicka tillbaka vara/varor till oss ska du logga in och skapa en returdsedel (på de produkter du vill returnera) som du skickar tillsamans med retur till oss. Du skall alltid kontakta oss innan du skickar varorna tillbaka så vi kan se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger de uppgifter vi behöver.  Senast 30 dagar efter det att Barnparadiset tagit emot den returnerade varan återbetalas priset för varan exklusive eventuell fakturaavgift, returavgift och transportkostnad. Detta regleras av distans och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen som gäller för alla konsumenter i Sverige. För mer info besök "ångerrätt"konsumentverket. Observera att distans och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen endast gäller konsumenter (privatpersoner) och kan därför endast användas av dessa. För företag, oavsett bolagsform, gäller inte distans och hemförsäljningslagen eller konsumentköplagen. Därav har företag ingen lagstadgad ångerrätt på varor köpta på distans.

 

5. Jag har inte fått någon leveransbekräftelse.

Svar: När Din beställning skickas iväg från vår logisikcentral skickar vi en leveransbekräftelse till den mejladress Du anger vid registreringen. Därför är det viktigt att Du kollar att du angivit rätt e-postadress eftersom vi inte har någon möjlighet att rätta felaktigt angivna adresser.

 

 6. Varför måste jag uppge mitt mobilnummer?

 Svar: Ditt mobilnummer används för att skicka en SMS-avisering när ditt paket är på väg. SMS visar du upp när du hämtar ditt paket. Med SMS- avisering får du ditt paket snabbare.

 

 

7. Mitt paket har returneras till avsändaren, kan jag få den skickad igen?

Svar: I de fall vi har skickat paketet korrekt på den registrerade adressen kan paketet endast skickas på nytt genom att betala ny fraktkostnad. Detta för att täcka våra kostnader. I de fall vi gjort fel vid leverans skickas paketet på nytt utan extra kostnad.

 

8. Jag önskar returnera min beställning. Hur skall jag göra?

Vid retur, reklamation eller byte ber vi dig att fylla in i vår returformulär: http://www.barnparadiset.se/sv/content/12-retur

Det tar bara ett par minuter och gör att vi kan hantera ditt ärende betydligt snabbare.

9. Betalar jag tull och moms när jag köper från Norge?

Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. 

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift. Mer information hittar du på nedanstående hemsida:

http://www.toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no